Service ger man. Värdskap är man…

Detta inlägg postades i Nyheter den av .

Kloka ord från Mattias Grapenfelt, Normanage, som ledde workshopen i värdskap som arrangerade av Lysekils Turistbyrå tillsammans med projektet Business to Heritage den 4 april.

Värdskap både inåt och utåt från verksamheten har alltid spelat en central roll för att bygga framgångsrika produkter. Den här dagen var framförallt riktad till ledare då värdskap i en organisation inte bara ska finnas hos de medarbetare som möter kunden utan genomsyra hela verksamheten.

Definitionen av värdskap är:
Konsten att får människor att känna sig välkomna.
Service är något inlärt, värdskap kommer inifrån dem som ger det…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mattias Grapenfelt har mer än 20 års erfarenhet inom turismnäringen och beskriver sig som turismvetare, ekonom, organisationskonsult och matkreatör. Mattias fyller dagen med intressant fakta, aha-upplevelser och mycket interaktion inom gruppen.

Det går givetvis inte att återge en hel dag av ”värt att veta om värdskap” men tänker skicka med några av flera tänkvärda grunder när det gäller värdskap.

Tjänande: Att finnas där för någon annan…
Helhet: En insikt i att just här och nu i mötet med gästen är JAG hela organisations ansikte…
Dialog: Som värd verkligen försöka förstå genom att lyssna
Omtanke: Att se problemen innan de uppstår…

Vill du lära dig mer om värdskap. Den 17 juni arrangerar Lysekils Turistbyrå tillsammans med B2H ”Oscarsgala – En kick-off inför sommarsäsongen.” Boka in datumet!